Algemene vragen dienst Vreemdelingenzaken

Algemene informatie kan u op onze website vinden: www.dofi.ibz.be

Infodesk [at] ibz.fgov.be ()

02/793.80.00

 

Hoe kan ik informatie krijgen over de stand van zaken van mijn dossier?

U kan de Infodesk van Dienst Vreemdelingenzaken contacteren per mail: infodesk [at] ibz.fgov.be (uw vraag wordt verwerkt binnen de vier dagen) of via het telefoonnummer 02/793.80.00.

Raadpleeg “Hoe zit het met mijn visumaanvraag?”  voor de opvolging van een visumaanvraag die aan de Dienst Vreemdelingenzaken werd doorgegeven.

Vermeld steeds uw rijksregisternummer, openbaarveiligheidsnummer of het visumaanvraagnummer en de ambassade/het consulaat waar de aanvraag werd ingediend.

 

Wanneer is de infodesk telefonisch bereikbaar?

De Infodesk is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 09u30 tot 12u00 behalve op donderdag, dan kan u telefoneren tussen 14u00 en 16u00.

U kan uw vraag ook steeds per e-mail stellen aan infodesk [at] ibz.fgov.be.

Onze dienst zal u een antwoord geven binnen de 4 dagen (werkdagen) of uw bericht doorsturen aan betrokken dienst, hier krijgt u dan ook een bericht van. 

 

Kan ik een ‘persoonlijke afspraak’ maken met een medewerker of dossierbehandelaar van Dienst Vreemdelingenzaken?

Neen, dit is niet mogelijk. U kan wel contact opnemen met de Infodesk van Dienst Vreemdelingenzaken per mail: infodesk [at] ibz.fgov.be (uw vraag wordt verwerkt binnen de vier dagen) of u kan bellen naar het algemeen nummer 02/793.80.00.

Vermeld steeds uw rijksregisternummer, openbaarveiligheidsnummer of het visa-aanvraagnummer en de ambassade/het consulaat waar de aanvraag werd ingediend.

 

Kan ik naar Dienst Vreemdelingenzaken komen om persoonlijk mijn aanvraag in te dienen?

Neen, dit is niet mogelijk. U dient uw aanvraag in te dienen bij de gemeente (indien u legaal in België in verblijft) of in een Belgisch consulaat of een Belgische diplomatieke post (indien u in het buitenland verblijft). Een aanvraag 9ter of 9bis kan worden ingediend door een advocaat via aangetekend schrijven gericht aan de Dienst Vreemdelingenzaken.

Aanvragen voor internationale bescherming dienen persoonlijk te worden ingediend op volgend adres: Klein Kasteeltje, Passendalestraat 2, 1000 Brussel.

 

Hoe kan ik mijn openbaarveiligheidsnummer/rijksregister/of dossiernummer aanvragen?

U kan dit aanvragen via e-mail (met een adres dat overeenkomt met de identiteit) met daarin volgende gegevens:  achternaam, voornaam, geboortedatum en –plaats. Stuur ook een leesbare kopie van een nationaal paspoort of nationale identiteitskaart mee.

 

Hoe kan ik een document uit mijn dossier opvragen?

U kan dit opvragen via mail bij de dienst Openbaarheid van Bestuur: publiciteadministration [at] ibz.fgov.be. Vermeld steeds uw rijksregisternummer, openbaarveiligheidsnummer en voeg een kopie van uw paspoort toe.

 

Hoe kan ik documenten toevoegen aan mijn dossier?

Uw dossier moet volledig zijn bij indiening van de aanvraag.

Indien u echter van mening bent dat er nog extra informatie is, noodzakelijk voor een beslissing, kan u dit doorsturen aan infodesk [at] ibz.fgov.beVermeld steeds uw volledige identiteit (naam, voornaam, geboortedatum en nationaliteit), uw dossiernummer of uw visumaanvraagnummer en de ambassade of het consulaat waar de aanvraag werd ingediend

 

Ik wil jullie telefonisch contacteren, maar de telefoon is steeds bezet. Wat moet ik doen?

U kan uw vraag steeds per e-mail stellen aan infodesk [at] ibz.fgov.be.

Onze dienst zal u een antwoord geven binnen de 4 dagen (werkdagen) of uw bericht doorsturen aan betrokken dienst, hier krijgt u dan ook een bericht van.