Controleur interne begroting (m/v/x)
Jobinhoud
Wil jij graag bijdragen aan een strikt en transparant financieel beheer dat het algemeen belang dient? Kom dan bij de Cel Financiële Interne Controle werken en wordt een sleutelfiguur voor de betrouwbaarheid van het begrotings- en boekhoudproces.
Als controleur interne begroting vervul je een essentiële rol in de correcte uitvoering en de opvolging van de boekhoudkundige verrichtingen met betrekking tot de ontvangsten. Je waakt over de coherentie van de doorstortingen aan de Schatkist, je beheert de openstaande vorderingen in samenwerking met de FOD Financiën via het platform MyMinFin en verwerkt de ontvangsten die worden geïnd in het kader van de gedwongen invorderingsprocedures. Je werkt tevens mee aan het boeken van vastgestelde rechten en creditnota’s voor ontvangstenrekeningen die centraal beheerd worden door onze algemene directie. Je controleert de openstaande vorderingen tegenover rechtspersonen die een aanvraag tot faillissement hebben ingediend, en voert deze in op het platform REGSOL.
Je werkt elke maand actief mee aan de boekhoudkundige afsluiting door gerichte controles uit te voeren, de financiële monitorings te actualiseren en je analyses te delen met de betrokken rekenplichtigen. Jouw aandachtige blik staat garant voor betrouwbare cijfers en een vlot afsluitingsproces.
Voor al deze taken zijn er zeer uitgebreide handleidingen beschikbaar. Je zal ook een opleiding krijgen van je rechtstreekse collega's. Er is geen voorkennis vereist. Het is evenwel essentieel om interesse te hebben in cijfers en graag zeer nauwkeurig te werken. Ervaring met FEDCOM/SAP is een pluspunt.
Je uiterste nauwkeurigheid, je analytisch inzicht en je bereidheid om samen te werken maken van jou een essentiële schakel in het begrotingsbeheer. Binnen ons team gaan de betrouwbaarheid van gegevens, samenwerking en professionele ontwikkeling hand in hand.
Kom bij ons werken en stel je expertise ten dienste van een performant en verantwoordelijk overheidsbeheer.
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Werkgever
De Algemene Directie Begrotings- en Beheerscontrole van de FOD Binnenlandse Zaken is een horizontale dienst van de FOD die belast is met:
- het opstellen en opvolgen van de volledige begrotingscyclus, het aanpassen van de kredieten en het ter beschikking stellen van budgettaire en financiële controle-instrumenten. Deze taken worden uitgevoerd door de cel Begroting en beheerscontrole;
- de registratie en monitoring van transacties met betrekking tot vastleggingen (bestellingen) en vereffeningen (betaling van facturen en schuldvorderingen) door de cel uitvoering van Begroting;
- de financiële controle van de rekeningen, de uitvoering van de maandelijkse en jaarlijkse afsluiting en de opmaak van de jaarrekening van de FOD, de controle van het inkomstenproces en het beheer van de kasvoorschotten en de kredietkaarten. Deze taken worden uitgevoerd door de cel Interne Financiële Controle;
- de coördinatie van het aankoopbeleid van de FOD door de ontwikkeling van de planning van de aankoopbehoeften en de prioritering van de gezamenlijke aankopen door de Dienst Strategische Aankoop. Deze dienst geeft ook advies over overheidsopdrachten die door deFOD-diensten worden uitgeschreven.
Veiligheid, crisisbeheer, brand- en inbraakpreventie, beheer van het Rijksregister, organiseren van verkiezingen, uitreiken van identiteitskaarten, beheren van migratiestromen … FOD Binnenlandse Zaken doet het allemaal en nog veel meer.
Uw veiligheid, ons beroep. Als FOD Binnenlandse zaken creëren wij een veilige samenleving waar burgers initiatief durven nemen en verbinding zoeken met elkaar. Ook op de werkvloer streven wij naar een open organisatiecultuur waar jij als collega de ruimte krijgt om mee te denken of mee te beslissen, maar zeker ook om mee te doen.
Onze FOD telt meer dan zesduizend medewerkers verdeeld over de acht algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie, Identiteit & Burgerzaken, Digitale Innovatie & Oplossingen, Personeel & Organisatie en Begroting & Beheerscontrole), de overkoepelende coördinatie- & ondersteuningsdiensten en de vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en de Federale diensten van de Gouverneurs).
Competenties
Opgelet: deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Deze opdracht staat open voor ambtenaren van deze niveaus: A, B, C, D.
Belangrijk
- Interesse hebben in cijfers.
- Nauwkeurig en correct werk uitvoeren.
- Kennis van Excel.
- Beschikken over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
Meerwaarde
- Kennis van boekhouding.
- Kennis van het boekhoudprogramma FEDCOM-SAP.
Ontwikkelingsaanbod:
- Opleiding en coaching door je directe collega’s met wie je nauw zal samenwerken. Dezeopleiding wordt gegeven op basis van intern opgemaakte handleidingen. Er is geenvoorkennis op boekhoudkundig vlak vereist.
- Een tweetalig team van 6 personen dat klaar staat om je te ondersteunen bij deze nieuweuitdaging.
- 3 dagen per week telewerk voor een betere balans tussen werk en privé.
Aanbod
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Duur van de opdracht: maximum 12 maanden.
Telewerk is mogelijk.
Contract: terbeschikkingstelling via een Talent Exchange-overeenkomst. Bij Talent Exchange-opdrachten behoud je je eigen functieniveau en loonpakket.
Procedure
- Analyse van de competenties en de motivatie op basis van het cv en de motivatiebrief: gelieve je kandidatuur te beargumenteren op basis van de functiebeschrijving en om waar nodig je relevante vaardigheden te benadrukken
- Gesprek (max. 1 uur): bespreking van je profiel, je competenties, je motivatie, je ervaring en je interesse voor de opdracht
Omdat er soms veel kandidaturen zijn die niet voldoen aan de selectiecriteria, kunnen we geen gevolg geven aan de kandidaturen van personen die niet bij de overheid werken.
Solliciteren
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Om je kandidaat te stellen, stuur je een motivatiebrief EN een recent cv naar jobs.NL@ibz.be.
Let op: onze kantoren zijn gesloten tussen Kerst en Nieuwjaar. Hierdoor zullen wij jouw kandidatuur pas kunnen behandelen vanaf maandag 5 januari 2026.
Extra info
De deelnemende organisaties van het Talent Exchange-netwerk zetten zich in voor diversiteit. Dit vertaalt zich in het aanmoedigen van talent met respect voor verscheidenheid, onafhankelijk van afkomst, gender, leeftijd, een eventuele handicap, levensbeschouwing ...
Qui contacter ?
Over de jobinhoud
Magali Raymaekers
Selectiedeskundige
FOD Binnenlandse Zaken
0479440075
